Släpp in våren på arbetsplatsen


Förändringens vindar blåser bokstavligen in. Med plusgraderna återvänder hoppet om bättre tider. Kan vi få samma varma känsla när det gäller förändring på arbetsplatsen? Här är några av våra erfarenheter av förändringsarbete.

Kommunicera som bara den

Det kanske viktigaste av allt när ett förändringsarbete drar igång är att kommunicera, kommunicera och åter kommunicera. Det är få personer som hoppar på ett tåg som ingen vet vart det ska. Därför är det bra om du börjar med att berätta vart tåget ska gå, hur det kommer dit och varför personerna ska följa med på resan.

Fundera också på skillnaden mellan information och kommunikation. Information är statisk, medan kommunikation sker mellan individer. Kommunikationens första grundsats är att lyssna. Ju mer lyssning desto fler plusgrader i dialogen.

Använd kanalerna närmast chefen

Ett meddelande från chefen väger oftast tyngre än från en kollega. Men tidsbrist och andra svepskäl kan göra att chefen informerar via andra. »Du kan väl informera Karin om det vi har beslutat…« Ungefär så kan det låta. Då tappar meddelandet tyngd likt förbaskat. Försök övertyga chefen om att det spelar roll varifrån informationen kommer.

Delaktighet och demokrati

Ett enkelt knep för att få med alla på förändringsresan är att skapa delaktighet. När fler känner sig delaktiga och ser att projektet kan tillföra nytta och glädje, så jobbar du också demokratiskt eftersom du bidrar till inflytande.

Det gäller därför att:

  • Möta individen där den är och lyssna aktivt – ställ frågor.
  • Uppdatera kontinuerligt om läget och vara transparent. Undanhåll inget som inte måste undanhållas.
  • Var schysst – se till att alla får samma information.
  • Våga ta svåra samtal. Skapa dialog. Lyssna därför alltid på din organisation och känn efter hur läget är.
  • Ha en plan för hur du ska kommunicera. Ett projektssystem för att samla diskussioner och överblicka kommentarer gör det enklare.

Känslomässig förståelse

Alla har hört argumentet »vi kommer sänka kostnaderna«. Det kommer ofta uppifrån, men engagerar tyvärr ingen, förutom möjligen chefen. Utgå istället från en tydlig, enkel problemanalys som målar upp en bild av vad som behöver göras och varför.

Folk köper inte vad du gör utan varför du gör det, säger Simon Sinek i sitt medryckande föredrag Start With Why. Låt din egen drivkraft smitta av sig på ett positivt sätt.

Förstärk med argument

Gör som de skickliga retorikerna. Ta stöd av konkreta fakta i din argumentation. Berätta vad du ser för trender inom branschen, hur du ser på marknadsutveckling, visa kundundersökningar, konkurrentanalyser och vad kunder säger om er organisation.

Gillade du det du läste? Registrera dig gärna för vårt nyhetsbrev för mer information och inspiration.

Anmäl dig till nyhetsbrevet

2461 visningar totalt 6 visningar idag